loader image

Vriendin S:”Weet je wat je moet doen? Je moet die geruststellende tips over het vergeten van de vitamine D op je weblog en facebook zetten”.
Esther: “Ik weet het niet. Ik denk dat het niet zo professioneel staat. Het tekort aan Vitamine D onder jonge kinderen in Nederland is wel een serieus probleem”.
Vriendin S: “Als je het wel doet is er toch weer even aandacht voor”. “Desnoods zet je het tussen haakjes”
Esther: “haha, nou ik zal erover nadenken”

Ze heeft haar zin gekregen, maar dan wel tussen haakjes.

(Vitamine D is een van de vier vet-oplosbare vitamines en speelt een grote rol bij de opname van Calcium voor sterke botten en sterke tanden. Een klein kind groeit snel en heeft daarom een grotere behoefte aan calcium.
Alle kinderen moeten -tot de leeftijd van vijf jaar- deze vitamine extra krijgen, zelfs bij een gezond voedingspatroon.
Maar dit vergeten we natuurlijk allemaal wel eens. En daar voelen we ons dan ook weer schuldig over.
Dus hierbij wat geruststellende informatie om je minder schuldig te voelen.
– Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken onder invloed van zonlicht.
– Je lichaam kan deze vitamine ook opslaan en bij verhitting van vetten met vitamine D blijft deze stof behouden.
– Vitamine D zit vooral in vette vis, dus voor vanavond heb je gelijk een menusuggestie. En mocht je geen tijd hebben om langs een viskraam te rijden, geef ze dan een groter stuk vlees of kook een eitje voor de lunch, die zijn ook heel rijk aan vitamine D.
– Smeer de boterhammetjes wat dikker met boter, maar dan weer niet met roomboter. Aan margarines&halvarines is extra Vitamine D toegevoegd, roomboter heeft veel minder vitamine D in dezelfde hoeveelheid.
-Blijf je het geven van vitamine D vergeten en is je kind nog niet oud genoeg om jou eraan te herinneren? Zoek dan een vrouwelijke oppas die 50+ is. Zij moeten namelijk ook dagelijks vitamine D gebruiken, dus dat kun je dan gelijk opnemen in de “secundaire arbeidsvoorwaarden”)